الحلقه ٣٢
رواية غمرتني عشق الحلقة 32
بسم الله الرحمن الرحيم
بسمه شافت البوليس داخلين أوضة قاسم،. وفي دربكة جامده،. جريت على عشق في مكتبها وقالت
بسمه : عشق،،. بت يا عشق. الحقي ده البوليس قالب الدنيا على قاسم،. وشكله يا حبيبي، هيروح في الرجلين
عشق قامت بسرعه : ليه يابسمه، وايه اللي حصل
بسمه: معرفش،. أنا كل اللي سمعته ان والدة المريضه اللي جت من شويه طلعت ومعاها ظابط،، وحالفه لتودي قاسم في داهيه
عشق جريت من قدامها بسرعه
بسمه : عشق، بت يا عشق،. الله يخربيت كده،، ده الدكتور محمد هينفخنا،،. يقطع الحب وسنينه، وجريت بسمه ورا عشق
عشق دخلت الاوضه،،، ووقفت جنب رنا : فيه ايه يا رنا،، ايه اللي حصل
رنا بخنقه وهمس: عايزين ياخدوا ابيه قاسم ياعشق. لكن ان شاء الله ربنا هيحلها من عنده،، ويقف جنبنا
حسام اخد الظابط،، وقاسم وطلعوا اتكلمو بره الاوضه
هدي بتكلم فريده : فريده،، ممكن تهدي ونحل الموضوع ودي،، كده مينفعش
فريده بنرفزه : اقسم بالله ابدا،. أنا لازم افضحه واعرفه قيمته،،. ابنك مفكر أن محدش يقدر عليه،. بيتشطر على بنتي، وبيبهدلها بالشكل ده، ده انا كلمت محسن وزمانه جاي، خليه يشوف صرفه معاه،. أنا هدفعه تمن ضربه ليها ده غالي قوي، يا هدى، وبكره هفرجك انا هعمل ايه
رنا بنرفزه: مهو يا طنط،، جيجي اللي غلطانه من الاول،. هي اللي كانت عايزه تدمر حياتي وتطلقني من جوزي،. لولا أن ابيه قاسم اكتشف، يعني هي اللي عملت في نفسها كده من الاول
فريده اتصدمت انهم عرفوا وقربت من رنا : انتي كذابه وعايزه تطلعي جيجي وحشه وخلاص،.اوعي تفتكري انكو هتقدروا علينا، لا،. (وبصت لهدي) وابنك ده،. أنا هعرف ازاي اندمه على اللي عمله،
وخرجت متغاظه وسابتهم
محمد داخل الاوضه : ايه اللي بيحصل ده،. ياريت تراعو اننا في مستشفى،. مش واقفين في الشارع،. وغلط جدا اللي بيحصل ( وطلع بره لقاسم) :، اظن يا استاذ قا
سم ان ده مينفعش يحصل في مستشفى،، وده بصراحه عامل ازعاج للمرضى.، تقدروا حضراتكو تحلو مشاكلكو العائليه بره المستشفى
قاسم نفخ بخنقه: احنا اسفين يا دكتور، اكيد انت عندك حق،
حسام : احنا اسفين يا دكتور محمد،، احنا فعلا هنمشي من هنا حالا،
واخد قاسم والظابط ومشيو وفريده ورنا نزلوا وراهم
هدي قعدت تعيط، وحاسه ان الدنيا جايه عليها،. و مبقتش قادره تتحمل اكتر من كده،، عشق واقفه جنبها،. وكان نفسها تنزل تتطمن على قاسم،. لكن اللي منعها وجود محمد،. وقفت تبص لمحمد،. وقربت من هدى
عشق: اهدي يا مدام هدى،،. إن شاء الله خير
هدي بصت لمحمد وعشق وهزت راسها : ان شاء الله ربنا مش هيسيبنا،، واحنا اسفين ليكو بجد،، واسفين على المشكله اللي عملناها،
محمد : حصل خير يامدام هدى، لو حضرتك حابه تطلعي لحازم بيه،. تقدري تتفضلي، الحاله استقرت والحمد لله
هدي بلهفه : ايوه هطلع،، ياريت يا دكتور
محمد بص لعشق: عشق،،.اطلعي مع هدى هانم،. وخليكي معاها لحد متنزل،. وياريت بلاش نقول لحازم بيه اي حاجه ممكن تدايقه، لأن ده هيأثر على حالته النفسيه،
عشق: حاضر، (وبصت لهدي ومسكت اديها وطلعوا ووقفت عشق بره وهدى بس اللي دخلت
————- بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة 32
امجد نزل الاستراحه،. ودخل،. وكانت فاديه، بتصلي، دخل وقعد في الانتريه بتعب ورجع راسه لورا وغمض عنيه
خلصت فاديه صلاه، وخرجت من اوضتها، وجريت على امجد
فاديه بقلق؛ امجد.،، مالك،، انت كويس، طمني عليك
امجد فتح عنيه : اه الحمد لله كويس يافاديه،، متقلقيش يا حبيبتي
فاديه بقلق : بس شكلك بيقول غير كده،، كنت فين،. وراجع ليه مدايق وتعبان بالشكل ده
امجد اتنهد؛ كنت مع قاسم العزيزي
فاديه بصدمه : قاسم،. طب ليه،. وعملت معاه ايه
امجد حكالها كل حاجه،،
فاديه : لا حول ولا قوة الا بالله،، والله منا عارفه اقول ايه،، زي مايكون القدر بيجمعهم،. بس للاسف يا أمجد مبقاش ينفع، محمد مايستاهلش مننا كده،،.
امجد بحيره : مش عارف يا فاديه اعمل ايه،. مش عايز أظلم حد، لكن للأسف عشان الموضوع يتحل،. لازم حد يتظلم، وده صعب اني اقدر احكم فيه.،. أنا بجد لأول مره احس اني مش عارف احل مشكله،، كل مره ربنا بيقدرني وبحلها. لكن دلوقتي مش قادر اجي على حد
فاديه قربت منه وطبطبت على ضهره : سيبها لله يا أمجد وهو اللي هيحلها من عنده،،
امجد :ونعم بالله يافاديه،، وفجأه تليفونه رن وكانت عشق
عشق؛ بابا،. انت فين
امجد بقلق؛ ايه ياعشق مال صوتك
عشق؛ لا متقلقش، بس كان فيه مشكله مع قاسم،. و البوليس اخده من هنا
امجد وقف بخضه : ايه، بوليس، طب ليه كل ده
عشق؛ اطلع بس وهفهمك،. مش انت في البيت
امجد؛ ايوه ايوه،. أنا طالعلك حالا
فاديه بخوف : فيه ايه يا أمجد طمني،. بوليس ايه اللي بتتكلم عنه
امجد اخد مفاتيحه وخارج : ده مشكله مع قاسم يا فاديه ،،. هشوف الموضوع واكلمك،، وخرج وقفل الباب
فاديه : يادي قاسم،، والله منا عارفه اعمل ايه، هه،، ربنا يصلح حاله،. ويفك ضيقته يارب
———– بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة 32
امجد طلع بسرعه، ووصل لمحمد
امجد؛ ايه يا محمد، ايه اللي حصل لقاسم
محمد : اهدي يا أمجد بيه،، خير ان شاء الله، بس هو مين اللي قالك
امجد : عشق كلمتني وقالتلي…… ومكملش
محمد ابتسم بخنقه: هه،. ايه يا أمجد بيه،. كمل،، عشق قلتلك ايه
امجد: انا اسف يا محمد،، انا بجد مش عارف اقولك ايه
محمد :متقولش حاجه يا أمجد بيه،. أنا اكيد اللي هقول في الاخر،. على العموم قاسم تقريبا راح القسم مع حسام بيه والظابط اللي كان موجود،،. وان شاء الله خير،، استأذن انا عشان اكمل شغلي ومشي،،
امجد واقف وبص لقى عشق وهدى نازلين،، : قرب منهم،،، ها ياعشق طمنيني،. حازم بيه عامل ايه دلوقتي
عشق ماشيه جنب هدي: بخير يابابا الحمد لله،، بقه احسن كتير،. وان شاء الله على الصبح هيتنقل اوضه عاديه
هدي اتفاجئت بكلمة بابا،، وقالت: عشق،. أنا مش فاهمه حاجه،، هو امجد بيه، يقربلك،.
امجد؛ تعالي بس يا مدام هدى استريحي في الاوضه وانا هحكيلك على كل حاجه.،.
وفعلا هدى دخلت،. وقعدت على السرير، وامجد وعشق، قاعدين قدامها،،
امجد : بصي يا مدام هدى، انا هحكيلك كل اللي حصل،،. وبدأ يحكي،. وهدي عيطت من كلامه ومن اللي حصل لعشق،
هدي: بصت لعشق،،، انا اسفه يابنتي على اللي عملناه فيكي،. اوعي تزعلي ياعشق، انا بصراحه مندمتش في حياتي قد ما ندمت على اني بعدتك عن قاسم،، لكن هقول ايه،، ده نصيب،. وربنا يسعدك ياعشق يارب،.
عشق اتنهدت وسكتت،. و استأذنت وخرجت من الاوضه
——— بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة 32
في القسم
قاسم قاعد وحسام بيتكلم مع الظابط، وحكاله كل حاجه، وقاله ان قاسم عمل كده لان جيجي كانت هتدمر حياة اخته، وحياته هو شخصيا
الظابط: حسام بيه،، انا مقدر الموقف جدا، بس انت عارف الإجراءات وعارف أن القانون مبيفرقش، وبصراحه والدة المجني عليها بتتهم قاسم بيه بالتعدي على بنتها، ومش راضيه تتنازل، فأنا هحاول مع المجني عليها، لأن هي اللي في ايديها الحل، لو اتنازلت وعملت صلح، يبقى كده مفيش قضيه، واكيد مش انا اللي هشرح لحضرتك الوضع، واكيد حضرتك كمان مقدر حاجه زي دي
حسام بخنقه : خلاص يا حضرة الظابط انا هستاذنك اتكلم انا مع قاسم، ممكن
الظابط : طبعا ممكن يافندم، وخرج وسابهم في المكتب
حسام لسه هيتكلم،، كان قاسم تليفونه رن،،
قاسم بابتسامه : حبيب قلبي اللي ناسيني
مؤمن : حبيب هارتي يا كبير، ايه يا معلم اللي حصل، انا سمعت ان حازم بيه تعبان، قولت لا، واجب يا واد يا مؤمن تكلم كبير المنطقه كلها قاسم بيه العزيزي
قاسم ضحك : والله يا مؤمن انت جاي في وقتك بالظبط، اخوك في القسم، ومقبوض عليه وابويا في المستشفى، واختي كانت على وشك الطلاق، وانا وخسرت قلبي وحياتي كلها، والغريب بقه ان في كل ده، واول ما شوفت اسمك ابتسمت، عمرك شوفت كده
مؤمن مصدوم من كلامه : وانت في القسم مقبوض عليك ليه ياقاسم،،
قاسم : مشكله صغيره وهتعدي ان شاءالله
مؤمن : قسم ايه بالظبط وانا هتصل على نادر واجيلك حالا
قاسم بابتسامة: لا يا مؤمن متتعبش نفسك،،. حسام معايا هنا،. وهتعدي ان شاء الله
مؤمن بنرفزه : هو ايه اللي متعبش نفسي، متنجز يابني وقول انت في قسم ايه
قاسم قال لمؤمن العنوان،. وقفل معاه وابتسم وسرح
حسام: قاسم،،، ياقاسم،، ايه ياعم رحت فين
قاسم: ها،، لا مفيش،. بس بجد مؤمن ونادر دول من اجدع الناس اللي قابلتهم،،
حسام بزعل: انت لسه زعلان مني ياقاسم،،. أنا عارف انه مش وقته، بس مش قادر اتحمل نظرتك ليا ،،. قاسم افهمني، انا بجد مش عايز اخسرك، ولا هقدر ابعد عن رنا،. أنا كنت راجع اصالحها،، كنت راجع اعتذرلها عن اللي عملته،. ولما هديت وقعدت مع نفسي، عرفت اني كنت غلط،،
قاسم قاعد وباصص بعيد وساكت
حسام سكت خالص،. وبعد عن قاسم واتصل على رنا، وعرف منها اسم علاء بالكامل،،
حسام: قاسم،،. أنا مضطر اسيبك هنا،،. وانا هنبه على الظابط متدخلش الحجز،،
انا هعمل مشوار مهم،، وارجع على طول
قاسم مسك حسام من دراعه : أجله يا حسام لما اجي معاك،،. أنا عارف انك متهور ومش هترحمه
حسام ابتسم ان صاحبه خايف عليه،، : متقلقش ياقاسم،،. أنا لازم اخد حق مراتي وحقي انا شخصيا،،(وقال وهو ماشي) هكلمك اطمن عليك،، خرج حسام،. ودخل الظابط وبعدها،، دخل نادر ومؤمن
قاسم قاعد ومغمض عنيه، وفجأه سمع الظابط بيقول : اهلا وسهلا بحضرة المقدم
قاسم قام بسرعه ومؤمن راح ناحيته :
مؤمن: طمني ياقاسم ايه اللي حصل،،
قاسم بص لمؤمن بامتنان، وسلم عليه وحضنه،، متقلقش يا مؤمن مشكله عائليه وهتتحل
نادر قعد مع الظابط والظابط حكاله اللي حصل
نادر طيب شكرا ليك جدا يا حضرة الظابط،،. وبص لقاسم وراح ناحيته
قاسم قام وسلم على نادر بحراره،، وحضنه جامد،،
نادر: ليه ياقاسم،، ليه تعمل كده،، كنت فاكر انك اعقل من كده،،
قاسم قعد وحكي لمؤمن ونادر اللي حصل
مؤمن : يانهار ابوك…. لا مؤاخذه،، بقه ياراجل كنت هتموت البت،، وتودي نفسك في داهيه،،. طب كان أسهل طلقها، لكن كده ياقاسم صعب ، تضرب بنت لدرجة انها تتنقل المستشفى، بصراحه ده افتري منك ياقاسم
قاسم بخنقه: لا يا مؤمن ده مش افتري،، ده كره وغل وضغط وتراكمات قديمه، وحاجات كتير انا مريت بيها أثرت فيا بالسلب ، منكرش اني غلط،، لكن انا بني آدم وليا قوة تحمل،، تعبت يا مؤمن ومبقتش عايز حاجه من الدنيا،. أنا كرهت نفسي. يا مؤمن،. ونفسي، اخلص من حياتي كلها،، انت مش متخيل انا جوايا ايه،، ولا انا هقدر اوصفلك،، لأن مفيش كلام يوصف النار اللي انا حاسس بيها دلوقتي، لكن هيفيد بايه،، خلاص،،. مبقاش ينفع اني اصلح حاجه،، تصدق بالله،، انا مش عايز اطلع من القضيه دي،. أنا عايز اتسجن،. وعارف انها مش اقل من ٥ سنين. بس هيبقو اهدي ٥ سنين في حياتي. هحس ان اعصاااابييي هااااديه ومفيش حاجه تدايقني،، ولا أشكال تخنقني
نادر زعلان جدا على حالة قاسم،. ومؤمن كمان زعل، لأن نادر حكاله في السكه اللي حصل بينه وبين قاسم،،
مؤمن بضحك وحب يروق عليه: طب ينفع كده ياكبير، يرضيك متشوفنيش لمدة ٥ سنين،، ده حتى حرام
قاسم ضحك بوجع : هههه،، لا انت هتطلع اجدع مني وهتيجي تزورني
مؤمن : لا ياعم يفتح الله،، وامشي في الشارع يقولوا عليا اللي صاحبه سوابق،، ده انت شبهه لوحدك،
قاسم ضحك ومؤمن قال: ايوه يا راجل فكها،،. وكل محنه بعدها منحه،، واكيد فرج ربنا قريب،. وعوضه هيكون كبير قوي ياقاسم،، قوم ياراجل كده وفك معايا، وتعالي نشدلنا حجرين شيشه على القهوه، على مانادر يخلص القضيه ويجي
نادر بصدمه : حجرين شيشه،، انت مجنون ياض انت،، وبعدين قضية ايه اللي هخلصها ،، انت محسسني انها طبخه وهتخلص في ساعتها،،. بالله عليك يا مؤمن أركن انت على جنب دلوقتي خلينا نشوف شغلنا
مؤمن بص لقاسم: شوفت،، شوفت بيعاملني ازاي، قال يعني عشان حتة مقدم لا راح ولا جه هيتنطط علينا،، يابني انت اصلا من غيري،،،،،…..
نادر قاطعه بنرفزه: مؤمممن،، انت تسكت خالص والا هأمر بحبسك هنا وهنسيبك ونمشي، اسكت بقه خلينا نشوف حل
قاسم: هههههه، البس يامعلم. نرفزت حضرة المقدم نادر بذات نفسيته
مؤمن ضحك :،، اموت فيه وهو متنرفز،. على العموم خلاص يانادر،،. كمل يا حضرة المقدم
نادر : أعوذ بالله،، ناس مبتجيش الا بالعين الحمرا،، (وبص لقاسم)، واد ياقاسم انت كمان،،، انا هروح واحاول اوصل لحل مع أهل مراتك،،. لان ده الحل القانوني الوحيد، في حلول تانيه غير قانونيه، بس طبعا انا مبحبش الجأ ليها،.
فأنا هحاول اشوف طريقه مع أهل مراتك،. وان شاء الله خير،،، بس صحيح هو حسام فين
————- بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة 32
في المستشفى
عشق خرجت من أوضة حازم،، وماشيه بتمر على المرضى،
محمد: عشق،، انا عايز اتكلم معاكي شويه،، ممكن ولا لا
عشق : ممكن يا محمد،،. تحب دلوقتي،،
محمد: لا، هخلص اللي ورايا عشان نتكلم براحتنا،
عشق: اتنهدت،،، حاضر يا محمد،،. اول ماتخلص، كلمني،،
محمد: تمام قوي، اسيبك انا تشوفي شغلك، وسابها واقفه ومشي، وهي بتفكر،، ياترى، هيكلمها في ايه، هي مش متحمله اي كلمه،، مش عايزه تسمع كلمة ابعدي عن قاسم، لأنها مش هتقدر،. ونفخت جامد ومشيت بخنقه،
رنا طلعت ودخلت الاوضه لهدي ورمت نفسها على السرير،،
رنا : جيجي، حالتها وحشه يامامي،، انا مش عارفه ازاي ابيه قاسم يعمل فيها كده،، انا بجد تعبت اول ما شوفت منظرها،، حتى قولت لزينب تفضل جنبها ما تسيبهاش،،
هدي: والله يابنتي انا مش عارفه ايه اللي بيحصلنا، انا تعبت،، عارفه احسن حاجه ايه،، نقوم نتوضي ونصلي يمكن ربنا يفك الضيقه
رنا اتنهدت : ااااه،، فعلا يا مامي عندك حق،، انا هقوم اتوضي، ولسه هتقوم كان محسن داخل زي القطر
محسن بنرفزه: انا عايزك تبلغي ابنك ياهدي هانم، اني مش هسكت،،. أنا لازم انتقم منه واخد حق بنتي،. واقسم بالله لادفعه التمن غالي قوي، ومش بنت محسن القناوي اللي يتعمل فيها كده
هدي: طب اهدي بس يامحسن بيه وهنتفاهم
محسن: مبقاش فيه بينا تفاهم،، خلاص،، ابنك دمر كل حاجه،، وانا هعرف ازاي اخد حقي منه،،. أنا هسجنه وهفضحه،،. وهخلي الناس كلها تعرف ان قاسم العزيزي، انسان غير سوي، همجي،، مينفعش التعامل معاه،،، وسابهم وخرج
هدي: لا حول ولا قوة الا بالله،، افرجها من عندك يارب
رنا بخوف : مامي ، هو ممكن ابيه قاسم يتسجن فعلا
هدي: الله اعلم يابنتي، ربنا يستر،، المهم هو جوزك فين
رنا بخنقه : معرفش، هو كلمني واخد رقم علاء زميلنا اللي اتفق مع جيجي. وقفل، وانا مش هتصل بيه ابدا
هدي بخنقه: رناااا، بقولك ايه، بلاش عِند،، مش من اول مشكله هتخسري جوزك،، حسام بيحبك وانتي عارفه كده،،. اعقلي واطمني على جوزك
رنا : مامي، بليز سيبيني براحتي، ارجوكي، ممكن
هدي بخنقه : ممكن يا رنا انتي حره،، وسابتها ودخلت تتوضي
———— بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة 32
في القسم
نادر للظابط: بص ياحضرة الظابط انا هخرج انا وقاسم،. وده على ضمانتي الشخصيه، هنعمل محاوله التصالح وهنرجع على طول،. وصدقني انا المسؤول عنه
الظابط : اتفضل يا حضرة المقدم،، انا عمري ما اقدر اقول لحضرتك لا
نادر : الف شكر ليك يا حضرة الظابط،، (وبص لقاسم) يلا ياقاسم
قاسم ومؤمن خرجوا وركبوا العربيه،، قاسم سند راسه على الكرسي ورا
نادر بيبصله في المرايا: ايه ياقاسم،،. اكيد زمانك تعبان ومرهق
قاسم: لا انا مش تعبان يا نادر،، انا مخنوووق،، انت ليه خرجتني يا نادر،، صدقني انا مش عايز حاجه من حد،، متتعبش نفسك،، سيبني أواجه المشكله
نادر فرمل العربيه وبزعيق: بقولك ايه،، انت لازم تفوق،،. لازم تكون أقوى، ايه اليأس اللي انت فيه ده،،. ايه يعني حبيبتك اتخطبت،،. ايه يعني ان النصيب مجمعكوش،. مش نهاية الدنيا يعني، فوق ياقاسم،. انت قاسم العزيزي، اللي مصر كلها بتحلف بذكائه،،
قاسم مصدوم : نادر،، انت كنت عارف ان عشق اتخطبت،،،
نادر بص لمؤمن، وسكتوا……..
———- بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة 32
عند حسام
حسام وصل الفيلا عند علاء، وكان اهله مش موجودين،. وهو في اوضته،، بيشرب حشيش وخمره ومش في وعيه،. وفاتح موبايله على صور رنا في الجامعه،،
حسام اقتحم الفيلا،. ودخل بسرعه،. ومحدش قدر يوقفه
سأل البنت اللي شغاله هناك عنه،. وقالت انه موجود في اوضته
حسام زقها من قدامه، وطالع بكل غل وخنقه،. وفتح كذا اوضه ومكانش موجود،. لحد موصل لاوضته
علاء اتفاجئ بدخول حسام،، ولسه هيقوم،. كان حسام شده من هدومه،. ونزل فيه ضرب،، لكمه ورا التانيه
حسام : بقه انت يا ابن…. عايز تخليني اطلق مراتي،. وضربه لكمه تانيه،، انت ازاي تسمح لنفسك انك تبص لحاجه ملك حسام المغازي،. (وضربه في وشه اكتر)،. رنا دي خط أحمر،. دي ملك لحسام وبس،
انت فاهم،، ومسكه باديه الاتنين وقفه بعد ما قوة علاء انهارت،،،،، وقال،،، ده انا هوريك النجوم في عز الضهر،، انا هعرفك ازاي تجرؤ على حاجه ملكي انا،، وضربه براسه،،.
علاء وقع، وحاول يقوم لكن مقدرش،،. لكن طلع من جيبه مطوه ومسكها في ايده
حسام، وقفه، وغضبه عاميه : قوم،،. قوم تعالي انا هخليك تقول ابوس ايدك ارحمني،، وبرده مش هرحمك،،
علاء وقف، وفجأه ضرب حسام في جنبه بالمطوه،……
دمتم سالمين
بقلم شيمو الخطيب
رواية غمرتني عشق الحلقة 32